"...kráčam, kráčam svojou cestou,
       kráčam niekde v dial,
       kráčam ďalej, veď tej diaľky
       kto by sa bál..."

/zo slovenskej trampskej piesne/

Pozdrav z Yukonu a mestečka Dawson City nám poslali kamaráti Mono z trampskej osady ZLATÁ LIŠKA, Džipo a Janka z T.O.MALÍ BOBRI a S.T.O.NEMECKÁ DOLINA a T.S. Benito z COLORADA RIVER /všetci z Bratislavy/.

Ich kanadský vander bol vraj super a to sme sa dozvedeli priamo od nich, preto že kamaráti sa vrátili domov oveľa skôr, ako stihla prísť táto pohľadnica...

NAŠA CESTA NA SEVER ZA ZLATOM,

JACKOM LONDONOM

A MEDVEĎMI.

Začiatok vyzeral celkom jednoducho. Bolo nás päť a tak ako každý pravoverný moslim by mal raz v živote uskutočniť púť do Mekky, my trampi sme sa chceli vybrať na Svetový potlach do Kanady a potom ďalej na sever až do končín, ktoré už roky ospevujú naše trampské piesne. Problém nastal, keď kamarát, ktorý mal jazykové znalosti a na starosti organizáciu, odrazu odmietol účasť. Zachránila to jedna česká „cestovka“, ktorá mala v ponuke zájazd vyhovujúci nášmu naturelu. Spávalo sa v campoch pod stanmi, žiadne hotely a trasa viedla tam, kde nás ťahalo naše srdce. Oželeli sme teda potlach a vydali sa za „Veľkú mláku“ v zostave Mono z trampskej osady ZLATÁ LÍŠKA, Džipo a Janka z S.T.O. NEMECKÁ DOLINA a T.S. Benito.
27. júna vyrážame z Bratislavy do Prahy a odtiaľ cez Londýn do Kanady. Pristávame v Calgary, v kanadskej provincii Alberte, kde nás okrem pekného počasia čaká náš sprievodca a jeho partnerka, šoférujúca druhé auto. Obaja sú tu už roky žijúci Česi a tak odpadá jazyková bariéra. Nás je jedenásť, rozdelíme sa do dvoch veľkých, terénnych áut, do jedného Česi, do druhého my a veľké dobrodružstvo začína.

Bakala T.O. PRAMEŇ

Naša prvá cesta vedie do veľkého a nádherne zariadeného obchodu, kde majú všetko pre pobyt v divočine. Okrem náplní do varičov si tam zaobstaráme tu nevyhnutné spraye proti medveďom a odchádzame do campu konečne si odpočinúť a stráviť časový posun deväť hodín.

Ráno vyrážame na sever, cez kanadské Rocky Mountains, prejdeme cez národný park Banf, plný nádherných horských jazier a tu vidíme nášho prvého medveďa grizzliho, hneď kúsok od cesty. Tie spraye asi nie sú hlúposť. Na Banf nadväzuje národný park Jasper s ľadovcom Athabaska, vodopádmi na riekách , Athabasca Tangle creek a Sunwapta.

Obchodný dom kde majú všetko pre pobyt v divočine...

...rieka Athabasca
vodopády Sunwapta falls v Jasper N.P. ...

...rieka Athabasca,
 Athabasca falls v Jasper N.P. ....

...rieka Athabasca...

...mestečko Banff...

...Banff, Springs hotel...

Foto: Džipo

...jazero Lake Moraine v Národnom parku Banff v popredí Džipo - Ešus a Janka z S.T.O. NEMECKÁ DOLINA...

... v kanadských Skalistých horách - Rocky Moutains, v Národnom parku Banf...

...a ešte jeden pohľad na Rocky Moutains, v Národnom parku Banf
, jazero Lake Louise...

...Rocky Mountains,
Maligne Lake v Jasper N.p....

...Národný park Banf je plný nádherných horských jazier a tu je
požičovňa kanojek na Lake Louise...

Foto: Benito

...skalisté hory neďaleko Moraine jazera v Národnom parku Banff...

Foto: Džipo

...naše prvé stretnutie s kanadskou faunou v Národnom parku Banff...

Foto: Benito

... "Whisky Jack" najodvážnejší kanadský vták nazývaný aj "zlodej campov"...

...a tu už vidíme nášho prvého medveďa grizzliho, hneď kúsok od cesty...

...vodopády v Národnom parku Banff...

Foto: Benito

... Moraine jazero v Národnom parku Banff...

...jazero Lake Louise...

Foto: Džipo

...Skaliste hory neďaleko Moraine jazera v Národnom parku Banff...

...na Banf nadväzuje Národný park Jasper,
s Kolumbijskými ľadovcami...

...vodopády Athabasca falls...

...
Tangle Creek Falls, Jasper NP...

Foto: Džipo

...Tangle Creek Falls, Jasper  NP...

...vodopády
 Sunwapt falls v Jasper N.P....

Bakala T.O. PRAMEŇ

Na tretí deň opustíme Albertu a prejdeme do Britskej Kolumbie. V mestečku Dawson creek si pozrieme nultú míľu historickej Alaska Highway a vydáme sa po nej na sever. Bola postavená počas Druhej svetovej vojny na ochranu Aljašky pred možným útokom Japonska v dĺžke 1422 míl, za neuveriteľných 10 mesiacov. Cesta, hoci vedie divočinou, je napodiv vo výbornom stave a horšie úseky sa ihneď opravujú. Počasie je dobré, väčšinou polooblačné a keď aj z dákeho mraku zaprší, o hodinu sme od neho o hodne ďalej. Hoci u nás je už dávno leto, tu je ešte najkrajšia jar. Bezpečnostné pásy lemujúce obe strany dialnice sú porastené kvetmi a šťavnatou trávou a preto nie je vzácnosť i niekoľko krát za deň vidieť tam kŕmiace sa čierne medvede i inú zver a keď sme narazili na prvé sa stádo bizónov, išli sa nám od toľkého fotenia zadreť aparáty.

...Watson Lake, Yukon - rázcestníkovy les. Začalo to všetko vtedy keď sa zacnelo po domove americkému armádnemu inžinierovi menom Carl K.Lindley, ktorý pracoval tu na hlavnej ceste Alaska Highway v roku 1942. Pribil ceduľu ukazujúcu na jeho rodné meste Danville, Illinois a začala móda, ktorá pokračuje dodnes. Teraz vo Watson Lake sa nachádza cez 10.000 značiek, vyznačuje sa ako rázcestníkovy les...

Foto: Džipo

...a preto nie je vzácnosť i niekoľko krát za deň vidieť tam kŕmiace sa čierne medvede...

...a keď sme narazili na prvé sa stádo bizónov, išli sa nám od toľkého fotenia zadreť aparáty...

...bizón býk...

...stádo bizónov...

...losica s mláďaťom...

Bakala T.O. PRAMEŇ

Ďalší územný celok cez ktorý prechádzame je Teritórium Yukon s hlavným mestom Whitehorse. Tu si pozrieme začiatok najznámejšej rieky a vodnej cesty k zlatým náleziskám, Yukon. Začiatok preto, lebo nemá prameň, ale vyteká z jazera Marsh už ako veľká rieka. Vo Whitehorse sa naše cesty na tri dni rozdelia. Benito so štyrmi českými kamarátmi sa vyberú na trojdňový pochod cez legendárny Chilcootsky priesmyk, prvú veľkú prekážku zlatokopov na ceste za ich snom. Ostatní si medzitým prezrú mestečko Skagway a prevezú sa historickou železnicou cez White pas - Whitov priesmyk, ktorý je pomenovaný po prvom guvernérovi Aljašky. Po návrate skupiny z úspešného treku vyrážame ďalej na sever. Prekročíme hranicu na Aljašku a vstúpime na územie Spojených štátov. Krátka zastávka v mestečku Delta, kde končí Alaska Highway, po ktorej sme doteraz išli a cez mesto Fairbanks, známe najťažším závodom psích záprahov smerujeme do Národného parku Denali, kde sa nachádza aj najvyšší vrch severnej Ameriky – Mt. Mc Kinley - 6194 m.n.m. Nafotili sme tam pekné zábery grizzliho, sobov, horských kôz a na druhý deň sa nám aj z mrakov ukázala samotná Denali. V jazyku miestnych indiánov to znamená Vysoká a je to ich názov pre túto najvyššiu horu.

...víta nás Alaska. T.S.Benito, Janka a Džipo - Ešus z S.T.O. NEMECKÁ DOLINA a Mono z trampskej osady ZLATÁ LÍŠKA...

Foto: Džipo

...najvyšší vrch severnej Ameriky – Mount Mc Kinley - 6194 m.n.m. NP Denali  Alaska...

...Benito so štyrmi českými kamarátmi sa vyberal na trojdňový pochod cez legendárny Chilcootsky priesmyk, prvú veľkú prekážku zlatokopov na ceste za ich snom....

Foto: Benito

...všetko tam v sedle Chilcootu pripomína onú zlatú dobu...

...dokonca aj prevodovka z lanovky je tam ešte kompletná...

...a jar je tu práve v plnom prúde...

Foto: Benito

...kanadská príroda je nádherná...

...White Pass & Yukon Route...

...medveď čierny...

...v Národnom parku Denali sme nafotili  pekné zábery grizzliho s mláďatmi...

...a svišť...

...
sobie tela...

...zlatokopecké mestečko SKAGWAY ...

Foto: Džipo

...Yukon river vo Whitehorse. Pod hladinou dnešnej priehrady na tomto úseku rieky sa vlastne nachádzajú povestne pereje menom White horse - Biely kôň, ktoré za čias zlatej horúčky boli  postrachom zlatokopov. Podľa mena týchto perejí pomenovali aj povestné, vtedy nové zlatokopecké mestečko Whitehorse ......

...most cez rieku Teslin u Nisutlin...

...zlatokopecký zrub...

Foto: Džipo

Prezrieme si Anchorage, najväčšie mesto Aljašky, ktoré nás prekvapí teplotou až 27°C a pokračujeme na polostrov Kenai, miestne turistické a športové centrum. V prístavnom mestečku Seward využijeme my štyria možnosť výletu loďou na more a neľutujeme. Videli sme veľryby, kosatky, tulene i topiace sa ľadovce končiace v mori. Po ôsmich dňoch ukončíme Aljašský okruh...

...videli sme tulene...

...aj kosatky...

...západ slnka...

...a kvety...

Bakala T.O. PRAMEŇ

Z Aljašky sa vrátime do Kanady a navečer dorazíme do Dawsonu, hlavného dejiska zlatej horúčky (tiež v tej dobe, okolo roku 1898 hlavného mesta Yukonskeho teritória) . Sme tak vysoko na severe, že slnko tu zapadá veľmi neskoro, tak ešte stihneme navštíviť pôvodný bar Diamond tooth Gerties, pozrieť si hrob českého cestovateľa a dobrodruha Jana Welzla a o polnoci, tu ešte stále za svetla staviame stany priamo na brehu rieky Klondike a ideme spať. Na druhý deň si prezrieme Dawson, kde sú okrem iných pamätihodností aj zruby spisovateľov Jacka Londona a Roberta Servica, ktorí tu pôsobili počas “zlatej horúčky” a zájdeme aj do údolia potoka Bonanza, kde to všetko vypuklo. Tu je najsevernejší bod nášho putovania a odtiaľto sa po Klondike Highway začíname vracať na juh. Opäť prejdeme cez mesto Whitehorse, no potom mierime smerom k západnému pobrežiu Kanady.

...z Aljašky sa vrátime do Kanady a navečer dorazíme do Dawsonu , Yukon Territory, hlavného mesta “zlatej horúčky “ z roku 1898._

Foto: Džipo

...hrob českého cestovateľa a dobrodruha Jána Weltzla...

...riečny parník pripomína zlaté časy zlatokopov...

...zrub Jacka Londona v Dawsone...

Bakala T.O. PRAMEŇ

Prechádzame cez územie indiánskeho kmeňa Tlingit, známych svojimi totemami i spracovaním lososov a aby sme si mohli prezrieť Medvedí a Lososí ľadovec opäť na jeden deň vstúpime na územie Aljašky, ktorá až sem zasahuje úzkym pobrežným pásom. Po návrate do Kanady sa zmení aj ráz krajiny. Hory ostali vzadu a my ideme úrodnou rovinatou krajinou pomedzi ranče a farmy, kde sa v ohradách pasú stáda hovädzieho dobytka a koni. I veľkých miest je tu viac.

...prechádzame cez územie indiánskeho kmeňa Tlingit, známych svojimi totemami...

Foto: Džipo

...totémy indiánskeho kmeňa Tlingit...

Bakala T.O. PRAMEŇ

Prejdeme cez Prince George, správne stredisko severu Britskej Kolumbie, Quesnel, centrum drevospracujúceho priemyslu i Wiliams Lake, známe konaním veľkého ródea. Smerom na juh je krajina stále suchšia, keďže je v dažďovom tieni Pobrežných hôr, no na pohľad je oveľa malebnejšia, ako stvorená pre exteriéry natáčania westernových filmov. Náš pobyt tu sa rýchlo chýli ku koncu. Ešte si pozrieme olympijské mestečko Whistler a na druhý deň dorazíme do Vancouveru, kde naša púť končí. Prejdeme sa po Stanley parku, kde sú mestské pláže na pobreží i súbor najkrajších totemov, zhromaždených z rôznych oblastí Britskej Kolumbie. Potom si dáme rozchod na nákup posledných drobností a suvenírov pre našich blízkych a večer už máme iba jeden problém, ako to všetko pobaliť, lebo letecké predpisy sú prísne. I to však zvládneme a ráno nás čaká posledná cesta. Na letisko. Rozlúčime sa a poďakujeme našim sprievodcom, ktorí nás bezpečne a neomylne sprevádzali po celej trase a cez Toronto, Londýn a Prahu sa po mesiaci vraciame domov.

...olympijské mestečkoWhistler...

Foto: Džipo

...vo Vancouveru naša púť končí. Prejdeme sa po Stanley parku, kde je súbor najkrajších totemov, zhromaždených z rôznych oblastí Kanady...

Bakala T.O. PRAMEŇ

Skončil sa náš ozaj Veľký vander. Začínal síce trochu rozpačito, no ako vraví už naša stará ľudová múdrosť, “Koniec dobrý, všetko dobré. Po Západnej Kanade a Aljaške, krajoch, ktoré túži vidieť a spoznať srdce snáď každého trampa sme najazdili viac než 11000 km a vďaka veľmi dobre pripravenému sprievodcovi, ktorého sme občas prezývali aj “chodiaca encyklopédia” sme dostali aj neuveriteľné množstvo cenných informácií. Pochopili sme, ako veľmi si vážia a aj chránia svoju krásnu prírodu, keď popri obrovských Národných parkoch je každá prírodná vzácnosť a zaujímavosť ustanovená ako Provinčný chránený park. O ich zodpovednom vzťahu k svojej krajine a prírode svedčí i to, že každé parkovisko pri vyhliadke, vodopádoch, camp či len obyčajné odpočívadlo pri ceste je vybavené toaletami, stolom s lavičkami a špeciálnymi odpadovými kontajnermi, ktoré nedokážu otvoriť ani všadeprítomné medvede. Takže všade poriadok a oku lahodiaca čistota. A tento kľud a poriadok sa prenáša i do všetkých ľudských činností. Ľudia sú príjemní, usmievaví, na cestách, kde sú vzdialenosti pre nás až nepredstaviteľné sa jazdí ohľaduplne, pokojne a predpisy sa dodržujú. A tak okrem množstva zážitkov, fotografií a spomienok sme si dúfam priniesli aj trochu toho pokoja a kľudu v duši, ktorého sa nám tu tak málo dostáva a tam ho majú na rozdávanie.

T. S. Benito

Grafika:

Pekelník

Hudba v pozadí stránky:

Pieseň "CESTA" hrajú a spievajú kamaráti z  trampskej kapely KALUMET z Bratislavy.